جستجو
بازگشت به همه موارد

مشکلات رژیم بدون گلوتن

مشکلات رژیم بدون گلوتن

رژیم بدون گلوتن علی‌رغم همه‌ی مزایایی که برای سلامتی دارد، ممکن است مشکلاتی هم به‌همراه داشته باشد. اینها معایب رژیم بدون گلوتن هستند:

رژیم بدون گلوتن معایبی هم دارد

۱. خطر کمبود مواد مغذی

خطرِ کمبود چندین نوع مواد مغذی، کسانی را که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، تهدید می‌کند. کمبود فیبر، آهن، کلسیم، ویتامین b12، ویتامین بی۹، روی (زینک)، ویتامین‌ A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K از آن جمله هستند.

۲. یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع در رژیم بدون گلوتن است. در رژیم‌های بدون گلوتن بسیاری از منابع محبوب فیبر، مثل نان، سبوس و سایر محصولات مبتنی بر گندم حذف می‌شود. داشتن رژیم سرشار از فیبر می‌تواند به تقویت سلامتِ حرکات روده کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از محصولات بدون گلوتنِ فیبر کمی دارند. این هم می‌تواند دلیل دیگری برای شایع‌بودن یبوست در رژیم بدون گلوتن باشد.

پس اگر فردی با رژیم بدون گلوتن از یبوست رنج می‌برد، باید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر بیش‌تری مصرف کند، مثل کلم بروکلی، لوبیا، عدس و انواع توت‌ها.

۳. هزینه‌ی فراوان

اجرای رژیم بدون گلوتن با دست خالی دشوار است!

تحقیقات نشان می‌دهند قیمت غذاهای بدون گلوتن تقریبا ۲٫۵برابرِ غذاهای معمولی است؛ به این دلیل که تولید غذاهای بدون گلوتن هزینه‌ی بیشتری برای تولیدکنندگان دارد، برای مثال، خوراکی‌های بدون گلوتن باید از آزمایش‌های دشوارتری عبور کرده و آلوده نشوند.

۴. معاشرت با دیگران را دشوار می‌کند

بیشتر دورهمی‌ها با محوریت غذا شکل می‌گیرند! اگر رژیم بدون گلوتن را دنبال می‌کنید، معاشرت با دیگران کمی دشوار می‌شود. بسیاری از رستوران‌ها گزینه‌های بدون گلوتن هم در منوی خود دارند؛ اما خطرِ آلوده‌شدن با اندکی گلوتن همچنان وجود دارد.

متاسفانه مطالعات حاکی از آن است که تقریبا ۲۱درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک از معاشرت با دیگران اجتناب می کنند تا بتوانند رژیم بدون گلوتن خود را اجرا کنند.

بااین‌حال، ضمن پایبندی به رژیم غذایی بدون گلوتن همچنان می‌توانید زندگی اجتماعی فعالی داشته باشید. کافی است پیش از حضور در هر جمعی، خود را آماده کنید؛ برای مثال، اگر قرار است در رستوران شام بخورید، پیش از رفتن با رستوران تماس بگیرید و ببینید آیا غذاهای بدون گلوتن هم دارند یا نه. اگر در خانه‌ی اقوام، دورهمی دارید، می‌توانید غذای بدون گلوتن خودتان را ببرید.

خلاصه اینکه افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند، ممکن است در خطر کمبود مواد مغذی بوده و مستعد یبوست باشند. اجرای رژیم بدون گلوتن می‌تواند گران تمام شود و حضور در جمع‌ها و دورهمی‌ها را با مشکل روبه‌رو کند.

نظرات
نظر خود را بیان کنید بستن