جستجو
بازگشت به همه موارد

مزایای رژیم بدون گلوتن

مزایای رژیم بدون گلوتن

رژیم بدون گلوتن مزایای فراوانی دارد؛ به‌ویژه برای کسانی که دچار بیماری سلیاک هستند. آنچه در ادامه می‌آید، برخی از مزایای رژیم بدون گلوتن است:

مزایای رژیم بدون گلوتن برای سلامتی انسان

۱. مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد

خیلی‌ها برای درمان التهاب، درمان اسهال یا درمان یبوست، گاز معده، درمان خستگی و خیلی از مشکلات گوارشی دیگر، به رژیم بدون گلوتن روی می‌آورند.

مطالعات حاکی از آن است که دنبال‌کردن یک رژیم بدون گلوتن می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی در افرادی کمک کند که بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتنِ غیرسلیاکی دارند.

در یک مطالعه، ۲۱۵ نفر مبتلا به بیماری سلیاک به‌مدت شش ماه از رژیم بدون گلوتن استفاده کردند. این رژیم بدون گلوتن در کاهش درد معده، تعداد دفعات اسهال، حالت تهوع و دیگر مشکلات بسیار مؤثر بود.

۲. التهاب مزمن را در مبتلایان به بیماری سلیاک کاهش می‌دهد

التهاب فرایندی طبیعی است که به بدن کمک می‌کند عفونت را از بین ببرد و بهبود یابد. گاهی اوقات التهاب ممکن است از کنترل خارج شود و هفته‌ها، ماه‌ها و چه‌بسا سال‌ها این روند طول بکشد. این مشکل را التهاب مزمن می‌نامند و ممکن است منجر به مشکلات متعددی برای سلامتی انسان بشود.

رژیم بدون گلوتن می‌تواند برای کاهش التهاب مزمن در کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، مفید باشد. مطالعات متعددی حاکی از آن است که یک رژیم بدون گلوتن می‌تواند نشانه‌های التهاب، همچون سطوح آنتی‌بادی را کاهش دهد، در ضمن می‌تواند به درمانِ آسیب روده هم کمک کند که به‌واسطه‌ی التهاب گلوتنی در مبتلایان به بیماری سلیاک به‌وجود آمده است.

کسانی که حساسیت گلوتنی غیرسلیاکی دارند هم ممکن است دچار سطوح پایینی از التهاب باشند؛ اما هنوز کاملا مشخص نیست آیا رژیم بدون گلوتن می‌تواند التهاب را در این افراد هم کاهش بدهد یا خیر.

۳. انرژی را افزایش می‌دهد

کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، اغلب احساس خستگی، کُندی یا مه‌مغزی (کمبود آگاهی) می‌کنند. ممکن است کمبود مواد مغذی به‌علت آسیب به روده باعث این نشانه‌ها بشود؛ مثلا کمبود آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود که در مبتلایان به بیماری سلیاک شایع هم هست.

پس اگر فردی مبتلا به بیماری سلیاک باشد، روی‌آوردن به رژیم بدون گلوتن می‌تواند سطح انرژی او را افزایش داده و باعث شود دیگر احساس خستگی و کسالت نکند.

در مطالعه‌ای روی ۱۰۳۱ نفر که بیماری سلیاک داشتند، ۶۶درصد از خستگی شکایت می‌کردند؛ اما پس از اجرای یک رژیم بدون گلوتن فقط ۲۲درصد از آنها همچنان احساس خستگی را تجربه می‌کردند.

۴. به کاهش وزن کمک می‌کند

جای تعجب نیست که با دنبال‌کردنِ رژیم بدون گلوتن وزن هم کم کنید؛ به این دلیل که این رژیم بسیاری از هله‌هوله‌هایی را حذف می کند که کالری‌های ناخواسته‌ای به رژیم انسان اضافه می‌کنند. در یک رژیم بدون گلوتن اغلب میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی جایگزین این خوراکی‌ها می‌شوند.

روی خوردن غذاهای کامل، فرآوری‌نشده و بدون گلوتن، مثل میوه‌ها و سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی تمرکز کنید.

خلاصه اینکه، یک رژیم بدون گلوتن می‌تواند مزایای فراوانی برای سلامتی به ارمغان بیاورد؛ به‌ویژه برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند. این رژیم می‌تواند مشکلات گوارشی و التهاب مزمن را کاهش بدهد، باعث افزایش انرژی شود و وزن را کم کند

نظرات
نظر خود را بیان کنید بستن
سلام.من‌ازپودرپن‌کیک،کیک‌پرتقالی‌وکیک‌وانیلی‌شمااستفاده‌کردم،واقعاعالیه.ودرموردمطالبی‌که‌مربوط‌به‌سلیاک‌هست،هم‌گذاشتین‌واقعاممنونم
خیلی ممنون از همت شما که محصولات خیلی خوبی تولید می کنید. لطفا بیسکویت و ویفر   در برنامه تون بگذارید
سلام.خداقوت.نزدیک خیابان باهنر جنوبی شیراز فروشگاهی هست داشته باشه